Arūnas Armalis: Socialiniai tinklai – puikus įrankis siekti karjerai

Apie socialinius tinklus, ypač apie Facebook‘ą, rodos, žinome viską – juk kasdien jį skaitome ir dalijamės jame savo gyvenimo įvykiais. Bet ar tikrai viską žinome ir teisingai darome? Žurnalisto specialybę ir dvidešimt metų komunikacijos srityje patirties turintis viešųjų ryšių ekspertas Arūnas Armalis teigia, kad socialiniai tinklai mums iš tikrųjų atveria daug galimybių, bet mes jomis, deja, ne visada mokame pasinaudoti.

Apie tai, kokią įtaką socialiniai tinklai daro mūsų sėkmei, kaip ir kada naudoti „Facebook‘ą“, „Intagram‘ą“ ar „LinkedIn‘ą“, kaip kurti informaciją ir pasiekti norimą rezultatą, taip pat apie dažniausiai daromas klaidas komunikuojant socialiniuose tinkluose ir kitus svarbius dalykus A. Armalis pasakojo praktiniame seminare „Socialiniai tinklai karjerai ir verslui“ Šiaulių verslo inkubatoriuje. Tikimės, ši informacija bus naudinga ir jums.

Kuris socialinis tinklas geriausias?

Savo versle nuo 2010 metų besisukantis A. Armalis sakė senokai pastebėjęs, kad verslo komunikacija keliasi į socialinius tinklus, ir supratęs, kokia gali būti svarbi informacija norintiems kurti ir plėtoti verslą, todėl ėmė labiau domėtis šia sritimi.  Specialistus ir įmones konsultuojantis vyras patarė visiems aktyviau naudotis nemokama komunikacijos galimybe.

Pasirinkimas priklauso nuo žmogaus lūkesčių. Gali susikurti profilį „Facebook‘e“, „Instagram‘e“, „Youtube“, „LinkedIn‘e“ – šie įrankiai Lietuvoje patys populiariausi. Svarbu nepamiršti įvertinti tinklų specifikos ir savo galimybių. Pavyzdžiui, „Instagram‘e“ dalijamasi vaizdine medžiaga, juo aktyviau naudojasi jauni žmonės. „LinkedIn‘as“ skirtas prisistatyti kaip specialistui. Šiame tinkle reikėtų atnaujinti apie save informaciją bent du kartus per metus. „Youtube“ kaupiama videomedžiaga. „Twitter“ apskritai  lietuvių nemėgstamas.

Kodėl „Facebook‘as“?

„Facebook‘as“, eksperto nuomone, yra universalus įrankis. Todėl neturintiems daug laisvo laiko A. Armalis siūlė nesiblaškyti ir susitelkti ties „Facebook‘u“. Šiame tinkle galima dalytis tekstine, vaizdine ir filmuota informacija, tad kiekvienas gali daryti tai, ką geriausiai moka.

Šis įrankis ypač tinka ambicingiems, savarankiškiems žmonėms, kuriems svarbi jų (ar įmonės) reputacija, kurie nori būti žinomi ir matomi, informuoti apie save, kurti sėkmingo verslininko įvaizdį, dirbti ir gauti pelno. Socialinis tinklas „Facebook“ yra tobulas įrankis siekti karjeros.

Nuo ko reikėtų pradėti?

Labai svarbu apgalvoti, kaip norite atrodyti virtualioje erdvėje, ar esate pasirengęs būti matomas visiems ar tik draugams, įvertinti, ar tinkamai prisistatote darbdaviui. Ne paslaptis, kad siautulingų vakarėlių vaizdai paskyroje gali ilgam sugadinti jūsų reputaciją. O štai rimti pomėgiai, viešai aptarinėjamų problemų komentarai, pilietinės pozicijos demonstravimas, tikėtina, padės kurti norimą teigiamą įvaizdį ir padidins puslapio sekėjų skaičių.

Prieš susikuriant paskyrą taip pat būtina išsiaiškinti savo stiprybes ir silpnybes, žinoti, kas esi ir ką gali, ko sieki, kokią žinutę ir kam nori perduoti, pasirinkti efektyviausias komunikacijos priemones.

Atsirinkite nuotrauką profiliui ir viršeliui. Tinkama profiliui nuotrauka – tai gerai matomas jūsų veido kartu su viršutine kūno dalimi vaizdas. Jeigu prisistatote kaip specialistas (pvz., „LinkedIn‘e“), labai svarbu, kuo vilkite nuotraukoje, kokios spalvos dominuoja. Profilio nuotrauka neturėtų konfrontuoti su viršelio (angl. cover) nuotrauka. Pvz., jeigu siūlote statybos paslaugas ir viršeliui pasirinkote statybų vaizdus, tai nederėtų profiliui naudoti nuotraukos, kurioje dėvite išeiginiais drabužiais.

„Nėra nesvarbių smulkmenų. Kiekvienas žingsnis formuoja jūsų įvaizdį“, – sakė Arūnas.

Kokios komunikavimo socialiniuose tinkluose taisyklės?

Informavę, kas esate, ką veikiate ir ko siekiate, turite pradėti komunikuoti ir stengtis tai daryti planingai bei kūrybingai. Komunikavimo periodiškumas – taisyklė Nr. 1. Savo veiklą geriausia planuoti metams. Tai, pasak eksperto, stiprins žmonių pasitikėjimą jumis ir padės išlaikyti sekėjų dėmesį. Per savaitę reikėtų paskelbti ne mažiau kaip 2–3 įrašus, bet ne daugiau kaip 2 per dieną. Specialistas patarė nevengti emocinio turinio įrašų, tačiau siūlė nepersistengti. Blogai, jeigu supainiosite asmeninius ir verslo interesus.

Komunikacijos stilių lemia išsikelti tikslai. Rekomenduojama iki 30 proc. informacijos skirti geidžiamiems klientams. Bendravimo priemones siūloma rinktis pagal tai, kas geriausiai sekasi. Idealu, jeigu gebate kurti puikius tekstus, įtaigias nuotraukas ir vaizdo siužetus, naudoti transliaciją gyvai. Jeigu ne, verta prisiminti, kad pasakoti galima išmokti, internete apie tai daug rašoma ir rodoma. Fotografuoti ir filmuoti – taip pat. Svarbiausia, anot A. Armalio, nebijoti rašyti ir pasakoti kuo paprastesniais žodžiais – kad visi suprastų. Žmonės bus dėkingi.

Ne mažiau svarbus aktyvumas įvairiose grupėse, forumuose, greita reakcija į komentarus ir paminėjimus, dalijimasis asmeninio pobūdžio informacija, viešo gyvenimo epizodais, kitų paskelbtu turiniu, taip pat gebėjimas pasijuokti iš savęs.

„Perdėm rimtas specialistas yra nuobodus. Jo rimtumą, sąžiningumą ar patikimumą geriau įrodys kitų atsiliepimai ar viešai išsakyta nuomonė“, – komentavo ekspertas.

Kodėl reikia mokėti efektyviai rašyti?

Anot A. Armalio, efektyvus rašymas yra komunikacijos esmė. Specialistas siūlė vadovautis 100 / 50 / 100 taisykle, kuri moko trumpai ir efektyviai pateikti informaciją. Jums reikia parašyti 100 žodžių tekstą, tada sutrumpinti jį iki 50 žodžių, o tada – iki 100 simbolių. Kitas būdas – perrašyti 100 žodžių tekstą pakeičiant visus žodžius sinonimais. Tokios ir panašios rašymo pratybos padeda išlavinti rašymo įgūdžius ir išgryninti svarbiausias mintis. Tai praverčia, kai reikia dalykiškai pateikti apie save informaciją arba pasirengti kalbėti nustatytą laiką.

Gebėjimas efektyviai komunikuoti reikalingas ir iškilus krizinei situacijai, kai būtina greitai reaguoti, stebėti, kas vyksta, išsiaiškinti situaciją ir imtis veiksmų. Tokiais atvejais svarbus ne tik nuoširdus tonas ir atgailavimas, bet ir žodžiai, kuriuos sakome.

Ko nepatartina daryti komunikuojant socialiniuose tinkluose?

Neadekvačiai pateikti informaciją apie save. Skelbti nemokšiškai parašytus, klaidinančius tekstus, vartoti daug neiginių, tyčia iškraipyti informaciją.

Ribų turi būti paisoma visur, taip pat ir internete. Nepatartina skelbti kūdikių, vaikų nuotraukų, viešinti kitų žmonių sukurtą informaciją, nuotraukas be jų sutikimo. Neetiška komentaruose smerkti kitų nuomonę, tyčiotis – visa tai pirmiausia trukdo geram jūsų įvaizdžiui.

Apskritai, ką galima, o ko nepatartina viešinti socialiniuose tinkluose, anot eksperto, pasufleruos kasdienės elgesio viešose erdvėse taisyklės. „Facebook‘e“ reikia elgtis taip pat atsakingai kaip ir bet kurioje kitoje vietoje.